Filmklub

I et samarbejde mellem biografen Øst for Paradis og Vejlby, Skelager, Ellevang og Risskov kirker fortsætter ’Med kirken i biffen’ i sæson 24/25 med udvidet program. I skrivende stund er biografernes film- og premiereprogram primo 2025 endnu ikke klar – derfor er der kun sat film på programmet de to datoer i 2024. Vi skal se stærke film, der alle berører centrale og fællesmenneskelige elementer i det der menneskeliv – på godt&ondt.

Billetter bestilles og betales i Øst for Paradis (www.paradisbio.dk) – billetprisen er kr. 100,- pr. film. Filmene vil blive kort introduceret af en af kirkernes præster og efter filmen vil der være mulighed for at diskutere filmen over et glas i biografens café. Vel mødt i biografens trygge mørke!

Onsdag d. 6. november kl. 19.00 åbner vi sæsonen med den franske film ’Min Gloria’ fra 2023. Det er en både rørende og tankevækkende film, der blandt de mange flotte anmeldelser bl.a. bliver beskrevet som ”sofistikeret feel-good”. 6-årige Cléo elsker sin barnepige Gloria mere end noget andet i verden. Så da Glorias mor dør, og hun pludselig må rejse hjem til Kap Verde, for at tage sig af sine egne børn, får Cléo hende til at love, at de kan ses igen meget snart. Gloria holder sit løfte, og Cléo rejser alene fra Paris til Kap Verde, hvor de to prøver at få så meget som muligt ud af deres sidste sommer sammen.

Onsdag d. 4. december kl. 19.00 ser vi en ægte julefilm – med kant. ’Echo’ er en islandsk film, der fik premiere i december 2020 under corona-nedlukning og blev set af ganske få i biograferne. Den fortjener bedre! Derfor varmer vi op til højtiden med denne perle, der foregår ved juletid på Island. Alle forbereder sig til højtiden, mens den velkendte blanding af forventning og bekymring indfinder sig over hele landet. En forladt gård ude midt i ingenting brænder ned til grunden. Et børnekor synger julesange på deres skole for deres forældres smartphones. En flok slagteriarbejdere danser, mens de skærer i slagtesvin. En pige skal holde jul hos sin far og hans nye familie. Gennem sine 56 uafhængige tableauer tegner Echo et både svidende skarpt, svimlende smukt og ømt portræt af det moderne samfund og de rammer, som vi har skabt for os selv og hinanden.

Filmene, vi skal se onsdag d. 8. januar og onsdag d. 5. februar, bliver præsenteret efter sommeren. Følg med på kirkernes hjemmesider og kommende kirkeblade for opdateret program.